Oopperan Optiikan taikaa

perjantai 12. elokuuta 2016 Valeäiti 10 Kommenttia

*Vaihtokauppa-yhteistyö: Silmälasit, vinkit ja asiantuntemus saatu tätä kirjoitusta vastaan




Onko sulla silmälasit? Onko ne hyvät? Oletko varma? Luulin että omani oli ihan ok. Kivannäköiset, mutta vähän kuluneet ja ehkä liian heikot vahvuuksiltaan. Pitihän niitä tietysti korjata nenän päältä päivän aikana sata kertaa, mutta ihan hyvinhän ne toimi. Olinpa väärässä.

Jo ensimmäisen viiden minuutin aikana tajusin, mistä olen jäänyt paitsi. On ammattilaisia, sitten on ammattilaisia, ajattelin, kun istuin Oopperan Optiikan takahuoneessa Maaritin edessä ja hän oli alle kymmenessä sekunnissa jo nähnyt, minkälaisia muutoksia laseihini tarvitaan.

Kaltaiseni rillirouskut tuntevat ketjuliikkeiden mallin. Näöntarkastus on juuri nyt vain sinulle ilmainen ja saat tästä vielä kuule toiset lasitkin ilmaiseksi, yksi linssikin tulee puoleen hintaan. Istut näköä tarkastavan robotin edessä kirjaimia arvuuttelemassa, ja lähdet kotiin itse valitsemiesi lasien kanssa, jotka oli ihan kivat mutta eivät salaa istuneetkaan sinun luustoosi. Päädyt nostelemaan laseja nenän päältä tai ihmettelemään liian lyhyiden sankojen tuomaa päänsärkyä. Näin on käynyt mulle nyt kaksi kertaa, mutta en ole aiemmin edes tajunnut sitä.




Maarit kertoi minulle alkulämmittelyn jälkeen ihan suoraan, mikä nykyisissä rilleissäni oli vikana. Katsohan tätä, hän sanoi ja laittoi vanhat lasini päähän. Näissä sun leuasta tulee, no, aika miehinen, Maarit jatkoi. Näin sen heti itsekin. Ja nehän ovat sinulle ihan väärän malliset; tippuvat korvasta ja painavat nenään. Miten olen voinut kulkea kolme vuotta laseissa, jotka tekevät suoranaista vääryyttä kasvoilleni ja lisäksi istuvat huonosti nenästä ja korvien takaa?

Nopean, tarkan ja inhimillisen näöntarkastuksen jälkeen (en vielä kovin vanha silmistäni, huh!) oli vaikeimman vuoro: valinta. Löysimme Maaritin kanssa heti oikean tyyli- ja muotosuunnan, joka imartelee kasvojani sen sijaan että tekee minusta halvan Ridge Forresterin. Mutta kun vaihtoehtoja oli silti sata! Maarit valitsee valikoimansa itse maailman messuilta ja tuo muutamaa merkkiä itse maahan. Lisäksi Maarit haalii ja myy vanhojen optikkoliikkeiden varastoja, jolloin hyllyihin tupsahtaa mielettömiä laseja 50-luvulta asti Vintage-myyjäisten nimissä (tsekkaa FB sivu nähdäksesi ekojen joukossa tämä ihme seuraavan kerran!). Lopputuloksena on ihana, kamala runsaudenpula. Minulle löytyi violettia, vaaleaa, puista, hipsteriä, kissanaista, bisnemuijaa ja älykköä. Vera Wang, Fendi, Zac Posen, Efva Attling, Givenchy, Escada...nimet, mallit ja värit vain viuhui kun Maarit etsi minulle sopivaa paria. Ja siis todella Maarit etsi; minä vain iskin päähän kaikkea tarjottua ja ynähtelin jotain mielipiteitä, samalla kun Maarit totesi suoraan että ei, noi ei kyllä istu ollenkaan, kokeiles näitä. En vieläkään tajua kaikkia valintaan liittyviä vivahteita, mutta eron kyllä tunsin kun lopulliseen valintaan osuneet lasit päähäni sain. Nämä istuu, niin fyysisesti kuin ulkonäöllisesti.



Nyt on laukussa uudet, ihanat lasit. En ihan vielä paljasta niitä teille, koska ne liittyvät isompaan muutokseen josta kerron ihan pian (sori). Mutta sen paljastan, että hyvien silmälasien salaisuus on ammattimainen optikko, joka etsii käsityönä asiakkailleen sopivaa ilmettä. Silmälaseja käytetään monta vuotta, panosta niihin. Mene ajan kanssa näöntarkastukseen, pyydä ammattilaista oikeasti auttamaan valinnassa, ja valitse liike jossa on laaja valikoima (ja mahdollisuuksia tilata lisää). Mene Maaritille.

Minulle kävi klassiset. Vielä valinnan jälkeenkin mietin että menikö nyt nappiin. Sillä yhdet lasit jäi vielä pahasti kummittelemaan, ne joista makutomarit eivät osanneet päättää ovatko liian hipsterit vai just makeet. Mietin ihan tosissani menisinkö hakemaan vielä nekin näiden upeiden oravannahkakauppalasieni lisäksi. Ensi viikolla myymälään on sitäpaitsi tulossa uudet Marc Jacobsonin mallit…hmm..





EDIT: Kävin juuri Maaritin luona vielä varmistamassa lasien istuvuutta (niinkin voi tehdä hyvän palvelun talossa) ja hän halusi vielä tarjota Valeäidin lukijoille pienen tarjouksen: Kaikille silmälasien ostajille, ja piilareiden käyttäjille, laitetaan kassiin kaupan päälle 30 paria kertakäyttöpiilarilinssejä (ovh n. 60€). Eli nyt hiphei ostelemaan jos uudet lasit oli jo kiikarissa (ehe ehe) ja piilaritkin tulee käyttään!

*Vaihtokauppa-yhteistyö: Silmälasit, vinkit ja asiantuntemus saatu tätä kirjoitusta vastaan Onko sulla silmälasit? Onko ne hyv...

Facebook-kommentit

Muut kommentit

10 kommenttia :

  1. Minunkin lisääntyneeseen likinäkööni ja hajataitteisuuteeni apu löytyi viime keväänä Oopperan Optiikasta! Maksoivathan ne rillit, mutta valikoima ja asiantuntevuus lasien sopivuuden suhteen oli niin toista kuin muissa kiertelemissäni liikkeessä (kyseessä olivat ensimmäiset lasini niin kiersin valikoimia), että päätös oli lopulta helppo. Kävin sovittamassa samoja kaksia, kolmia laseja Maaritin luona pariinkin otteeseen, ja asiantuntijalla riitti kärsivällisyyttä jahkaijalle. ;) Olen ollut hurjan tyytyväinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa hauska kuulla että sulla oli ihan samanlainen kokemus! On kyllä kärsivällinen leidi kun jaksaa siellä ainaista ramppaamista ja jahkaamista :D

      Poista
  2. Asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua saa ketjuliikkeistäkin. Kyllä palvelu on ihmisestä kiinni, eikä esim liikkeen omistuspohjasta. Ja ihan ilman vastapalveluksia!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No varmasti saa ja olet ihan oikeassa että ihmisistä se lähtee. Rakenteet on vain eri: Kauppakeskuksessa toimivassa ketjuliikkeessä on enemmän kiireen tuntua kuin omassa optikkoliikkeessä. Toki mulla on voinut käydä vain huono tuurikin ja omalle kohdalle on aina osunut kiireisen oloisia "laiminlyöjiä". Varmaan vaikuttaa sekin että olen vähän ujo pyytämään parempaa palvelua. Ehkä kärjistin liikaa mutta uskon kyllä että hintavetoisella määrämyynnillä on vaikutuksensa palvelukokonaisuuteenkin.

      MItä tulee tuohon vastapalvelukommenttiin, toivon että ymmärrät ja luotat minun kirjoittavan vain totuudenmukaisia asioita. Jos palvelu olisi ollut surkeaa, en olisi todennkäöisesti maininnut siitä mitään. Olisin yhtä hyvin voinut kirjoittaa tämän tekstin superlyhyenä, kuvan kanssa, ja vain todeta saaneeni lasit. Mutta jos se on hyvää, kerron siitä mielelläni. Myös ilman vastapalveluksia, tietysti, ja niin olen tehnytkin.

      Poista
  3. Silmälaseja jo vuosikymmeniä käyttäneenä en ikinä tyydy "ihan ok"laseihin, uusin lasit parin vuoden välein ja olen saanut hyvin istuvia, trendikkäitä laseja ja loistavaa palvelua suomalaisesta ketjuliikkestä. Terv vakilukijasi mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen vähän tyytyjä, vähän huono vaatimaan parempaa. Siksi oli niin loistavaa että Maarit katsoi minua tarkemmin, olisin päätynyt varmasti huonompaan ratkaisuun yksin. Mulla on selkeästi käynyt jotenkin vain huono tuuri kun kaikki omat kokemukset ovat olleet vähän huonoja :(

      Poista
  4. No nyt mulle näitä pokia katsellessa tuli jo (melkein) olo, että perhana, miksi meninkään sinne laserleikkaukseen. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, sitten ei muuta kuin feikkilasit päähän :D :D

      Poista
  5. Kyllä itsellä ainakin harmittaisi, jos uusia laseja etsiessä alan ammattilainen ensimmäisenä haukkuisi nykyiset lasini . Jäisi kyllä lasit siitä liikkeestä ostamatta. Lisäksi oman kokemukseni mukaan myös ketjuliikkeissä näöntarkastukset suorittaa edelleen ihan ihkaelävä optikko robotin sijaan ;) Itse olen koko ikäni käyttänyt silmälaseja ja saanut hyvää palvelua myös ketjuliikkeissä kuin yksityisillä. Mukavaa että itse koet saaneesi hyvää palvelua, mutta nyt se ei valitettavasti välittynyt parhaimmalla tavalla lukijoille. Voi kehua haukkumatta toista. Toivottavasti esittelet uudet lasisi pian :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi että luit tekstin noin, tossa oli aika monta tulkinnan kohtaa. Lasit tulossa kohta eetteriin, jahka saan kuvaajan jostain nakitettua :D

      Poista

Kerro vaan, ihan rohkeasti.